Selecteer een pagina

De gedachte aan werken op een schip maakt veel mensen enthousiast. Hoe de realiteit van dit werk is, weten maar weinig mensen. Natuurlijk heeft een functie op een boot zijn voor- en nadelen. Het is leuk om te horen wat werken op een schip inhoudt. Daarom gaan we in deze blog in op het werken op een schip.

De voorbereiding

Op zee werken kan alleen met een bepaalde voorbereiding. Je kunt een opleiding volgen aan een havenvakschool om daarna een functie te vervullen. Natuurlijk is het ook mogelijk om ongeschoold werk te doen en je al werkende op te werken. Wel ben je ten alle tijden verplicht een STCW-training te volgen. Dit is een veiligheidstraining voor op zee. Daarnaast, wie als een beroeps op zee wil werken, bijvoorbeeld met apparatuur als de knuckle boom crane, moet een training gevolgd hebben. Als je ver uit de kust bent, is het voor de reddingsdiensten niet gemakkelijk je te bereiken. Waar bestaat de veiligheidscursus uit?

  • Overlevingstechnieken
  • Persoonlijke veiligheid en dat van je collega’s
  • Veiligheidsbewustzijn
  • Eerste hulp
  • Brandweercursus

Welke functies komen het meest voor?

Er zijn een aantal functies die op verschillende schepen terugkomen. Ze zijn veel voorkomend en populair. We nemen ze hieronder even met je door.

Matroos

Een matroos doet veel verschillende werkzaamheden en is flexibel inzetbaar. Als ondersteunende kracht op het schip val je onder de leiding van de schipper. Deze voert het bevel over het schip en is eindverantwoordelijk. Natuurlijk heb je als matroos ook een eigen verantwoordelijkheid en daar wordt dan ook een beroep opgedaan.

Stuurman

Als stuurman heb je een belangrijke functie op het schip: je assisteert de kapitein bij het navigeren van het schip. Daarnaast kun je de leiding nemen over de matrozen en andere lager functies. Daarnaast zorg je voor de veiligheid op het schip en de ordelijkheid in de verschillende ruimtes, daar hoort het coördineren van schoonmaakwerkzaamheden ook bij.

Schipper

Als eindverantwoordelijke op het schip moeten alle andere personeelsleden naar jouw orders luisteren. Je bent stressbestendig, kunt goed communiceren en hebt goede leidinggevende eigenschappen. Een schip is een drijvend bedrijf, daar hoort een duidelijke administratie en een beleid bij.

Weg van huis

Werken op een schip vraagt om een speciale eigenschap, die alle medewerkers op het schip gemeen hebben: ze vinden het niet erg om voor langere tijd van huis te zijn. Dit is sowieso langer dan een week. Bij lange reizen is deze periode natuurlijk langer.

Proberen of het iets voor je is

Mocht je nu willen proberen of het leven op zee iets voor je is, kun je altijd nog meevaren met een vrachtschip. Boek zo’n reis, want dit is avontuurlijk en ontspannend. Je zult veel indrukken opdoen die je kijk op de wereld kunnen veranderen. Als je aan boort gaat, krijg je een duidelijk informatie over de routine op het schip. Zo weet je hoe het daar reilt en zeilt. Daarnaast is er is geen dresscode en ook hoef je niet te wachten bij het buffet op de andere gasten. De maaltijden eet je met de crew. Als je in de havens aankomt, kun je de verschillende bezienswaardigheden in je eigen tempo bekijken. De kapitein kan je de nodige dingen vertellen over de verschillende opties die je daar hebt. Het is een ervaring om nooit te vergeten.

Conclusie

Werken op een schip is veelzijdig en kent vele facetten. Welke functie je ook uitvoert, je moet een sterk verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Om als professional op een schip te mogen werken, moet je een STCW-training volgen die erop gericht is de veiligheid op het schip te waarborgen. Welke functie je ook uitvoert, je moet er tegen kunnen om langere tijd van huis te zijn. Wil je het uitproberen hoe het leven op een schip is. Boek dan een reis op een vrachtschip. Zo ervaar je direct hoe de sfeer is.